لکه برداری

لکه گیری و زدودن انواع لکه ها در منزل

 

 

از اتفاقات اجتناب ناپذیری که همیشه احتمال وجود آن در هر منزلی وجود دارد ایجاد لکه ها بروی فرش و قالی می باشد که از بین بردن آنها نیاز به دانش و تجربه می باشد

هر نوع لکه بسته به نوع و جنس فرش شما روشی متفاوتی نسبت به لکه های دیگر دارد و در هر روشی که ما برای نوع خاصی از لکه انتخاب می کنیم موادشوینده و پاک کننده متناسبی وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم.

این مقاله از طریق سامانه قالیشویان “فرش و ما” در جهت آموزش لکه برداری از فرش در منز ل ارائه شده و روش هایی برای از بین بردن انواع لکه ها و زدودن آنها از روی فرش های ماشینی و دستبافت برای شما عزیزان شرح داده شده که می توانید مورد استفاده قرار دهید .

موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که از بین بردن لکه های ایجاد شده بر روی فرش های ماشینی و دستبافت شامل روش هایی است که می توانید در منزل یا موقع تحویل فرش به قالیشویان مجاز به از بین بردن این لکه ها اقدام کنید در بسیاری از مواقع که افراد نمی توانند اقدام به از بین بردن این لکه ها در منزل خود شوند مناسب ترین راه تحویل به کارشناسان قالیشویی ها است

چگونه لکه های ایجاد شده از فرش را پاک کنیم ؟

در این مقاله در مورد روش ها و رویه های یی که می تواند در لکه برداری از فرش ها کمک کند می پردازیم

اطلاع از روش و نوع لکه ای که در فرش ها ایجاد شده قبل از شستشو فرش ها کمک شایانی در پاک کردن بوسیله پاکننده های مخصوص هر نوع لکه می کند تا بتوانید لکه ها را قبل از اینکه به تثبیت برسند و آسیب جدی به فرش وارد کنند از بین ببرید.

مراحل لکه برداری از فرش

کارشناسان حوزه قالیشویی برای مرطوب کردن لکه های تازه استفاده از حوله های کاغذی و روزنامه را توصیه می کنند .

1-لکه را بدقت خیس نمایید

محل لکه بمنظور از بین بردن و پاک شدن لکه می تواند به الیاف و تار و پود فرش آسیب برساند بهتر است که پارچه حوله ای را خیس کرده و در محل قرار دهید.

2 – آماده کردن محلول لکه برداری با وسایل موجود در منزل

اولین نکته ای که در تهیه محلول های پاک کننده باید به آن توجه کرد آن است که به هیچ عنوان مواد شیمیایی قوی در پاک کردن لکه های فرش استفاده نشود

برای پاک کردن لکه هایی که منشاء اصلی آن آب است می توان از ترکیب سرکه سفید ، آب ولرم  و موادشینده معمولی استفاده کرد

برای از بین بردن لکه های قوی تر مانند خون ، قهوه و شکلات نمی توان از محلول های بالا استفاده کرد و می توانید از ترکیب یک قاشق آمونیاک و یک فنجان آب محلول پاک کننده را بدست آورید و اقدام به پاک کردن لکه های خون و قهوه از روی فرش بکنید .

بسیاری دیگر از محلول ها و پاک کننده ها را نیز می توانید تهید کنید اما همیشه بهترین و مطمئن ترین راه برای لکه زدایی و لکه برداری ، تحویل فرش به قالیشویان می باشد چرا که آنها با استفاده از کاشناسان خود بهترین مواد و روش را برای از بین بردن لکه انتخاب خواهند کرد .

لکه های ایجاد شده از طریق ژله برروی فرش

در ابتدا ژله های ریخته شده بر روی فرش تان را تا حد ممکن با استفاده از قاشق بردارید در گام بعدی با استفاده از ترکیب آب و مایع ظرفشویی یا شامپو فرش اقدام به پاک کردن محل لکه می کنیم و گام نهایی با استفاده از پارچه خشک محل لکه را خشک می کنیم .

لکه های ایجاد شده از جنس موم و آدامس برروی فرش

ترفندی که برای پاک کردن و جداکردن آدامس ( مو م ) مورد استفاده قرار می گیرد بر عکس لکه های چربی می باشد در این شرایط بهتر است با قرار دادن تکه ای از یخ در محل لکه باعث خشک شدن آدامس ( موم ) شویم و سپس شما می توانید با استفاده از یک قاشق یا چاقو آن را از روی فرش جدا کنید .

اگر روش بالا نتیجه ای برای شما به ارمغان نیاورد می توانید با قرار دادن مخلوطی از مایع ظرفشویی و نمک در محل لکه پس از چند دقیقه اقدام به برداشتن آدامس از سطح فرش کنید .

لکه های ایجاد شده از طریق سس برروی فرش

در اولین گام اقدام به برداشتن سس های اضافی از روی فرش می کنیم این کار را می توانید با کمک قاشق یا هر ابزار دیگری انجام دهید توجه داشته باشید که نباید با مالش دادن سس ریخته شده روی فرش ، باعث انتقال آن به تار و پود فرش شویم . سپس در مرحله بعد با ترکیبی از آب و مایع ظرفشویی اقدام به پاک کردن محل لکه می کنیم

محلول دیگری که در این مورد می توانید بکار بگیرید استفاده از سفیدکننده اکسیژنه و آب است که این محلول نسبت به محلول بالا قوی تر بوده و در استفاده از آن باید دقت لازم را در نظر بگیریم و نباید مدت زمان زیادی بر روی فرش قرار داده شود .

لکه های ایجاد شده از طریق واکس برروی فرش

در صورت ایجاد لکه توسط واکس بروی فرش ابتدا تا حد ممکن آن را با کمک قاشق از سطح فرش جدا می کنیم سپس جای لکه واکس را مرطوب کرده و کمی الکل سفید روی آن می ریزیم و در نهایت با مواد شوینده مخصوص لکه را شستشو می دهیم .

لکه های ایجاد شده از طریق چسب برروی فرش

با قرار دادن تکه ای از پارچه نخی در محل لکه و استفاده از اتو در درجه حرارت متوسط روی پارچه ، می توانیم لکه مورد نظر را از بین ببریم  این عمل باعث می شود که چسب روی فرش با حرارت اتو به پارچه منتقل شود

اگر از این روش نتوانستید به نتیجه مطلوب برسید احتمالا چسبی که روی فرش شما ریخته شده از نوع قوی آن است در این حالت می توانید از چند قطره استون ( توجه داشته باشید که در ابتدا در گوشه ای از فرس خود آن را تست کنید ) استفاده کنید و در گام نهایی با یک چاقو یا قاشق چسب را از سطح فرش جدا کنید .

 

 

 

 

 

 

 

 

یک فکر در مورد “لکه گیری و زدودن انواع لکه ها در منزل

  1. Britneyt گفت:

    Your site’s position in the search results https://zetds.seychellesyoga.com/info

  2. Natalyt گفت:

    I offer mutually beneficial cooperation http://fertus.shop/info/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *